Renovace přívěsného vozíku KPN 250 W

Přívěsný vozík KPN 250 byl vyroben v Kovopodniku Brno. Dal se koupit buď hotový s kovovou korbou nebo otypovaný podvozek a korbu si musel udělat zákazník sám ze dřeva/plechu.Byly vyráběny dva podvozky KPN 250 S který má náboje kol na kola ze Škody 120 nebo KPN 250 W, který používá kola z Wartburga.

Foto z dokumentace

Náš vozík je typ KPN 250 W a byl vyroben v roce 1986. Byl koupen podvozek a korba se udělala ze dřeva. Rekonstrukci vozíku se nedalo vyhnout – tlumič vyteklý a ostatní po smrti, podlaha shnilá a silenbloky vybité. Chtěl jsem taky předělat kontstrukci obou čel. Přední čelo bylo pevné a zadní vytahovací. Začal jsem shánět informace o použitých tlumičích, silentblocích v ramenách a ložiskách v kolech. Hodně mi pomohly stránky pana Ševčíka https://www.pajka.info/privesny-vozik-kovopodnik-brno-kpn-250s-1988.php za což mu děkuji. Jelikož jsem nenašel info o konstrukci vozíku, silentblocích, nábojích a ložiskách, tak jsem musel vozík prvně rozdělat a pak hledat. Právě to byl důvod rekonstrukci dokumentovat a dát na stránky – doufám, že to někomu pomůže.

Povedlo se dohledat dokumentaci od výrobce. Naskenovanou si ji můžete v pdf stáhnout zde:

Původní stav

Přední čelo pevné, zadní čelo vytahovací. Foto zepředu se ztratilo.

Demontáž a očištění

Všechno musí pryč až na svařenec. Většina dřeva shnilá tam kde se drží voda – u podlahy.

U blatníků a v rozích zjištěny díry v profilech.

Co se týče demontáže náprav, tak náprava samotná drží na nostníku prošroubovaná dlouhým šroubem M14 s matkou a závlačkami. Pokud máte vlek bez demontáže 34 let jako my, tak s rozšroubováním nepočítejte. Šroub s matkou je tak zarezlý, že když se povede vytočit přes zrezlou závlačku matku, tak šroub nedostanete ven z nápravy. Povedlo se mi ohnout držáky nápravy na nosníku, ale šroub se nehnul. Nakonec jsem musel na obou stranách šroub rozříznout a nápravu vytáhnout i se šroubem ven s tím, že bude muset být nový šroub.

Nápravy

Na foto už je jedna náprava částečně rozebraná a z obou jsou vytažené silentbloky. Postup je pod fotkou.

Konstrukce nápravy je symetrická a to tak, že uložení tvoří trubka, která je z obou stran obrobená na větší průměr. Do těchto osazení jsou nalisováy silentbloky a mezi nimi jsou trubičky, aby se při stažení šroubem vnitřní části silentbloků opřely přes trubičky do sebe a nebyla tam vůle. Při demontáži tedy nejprve ve svěráku vyklepneme šroub M14. Pak vyklepneme z každé strany silentblok. Když to nepůjde a uvnitř zůstane vnější kroužek silentbloku tak doporučuji navařit na kroužek zevnitř osazení a z protější strany ho vyklepnout.

Dál je zde uložení tlumičů. V originále je tlumič s vidličkami a na nápravě jsou navařená oka se silentbloky tlumičů.

Samotný náboj nápravy je přišroubován šesti šrouby na nápravu. Po demontáži uvidíme kryté ložisko. Z druhé strany je matka s pojistným plechem, který odehneme a matku utáhovákem vytočíme. Příruba je uložená na kuželu náboje s kolíkem. Jelikož jsou ložiska krytá a i po tolika letech v naprosto super stavu, tak jsem je neměnil a bohužel si ani neopsal typ. Druhý náboj nebyl rozdělaný.

Nákupní seznam

Silenbloky nápravy

Po oměření silenbloků a hledání jsem zjistil, že jde o silenbloky svislého čepu do přední nápravy Škody 120, ale rozřízlé napůl! Číslo dílu je: 110492791 a dostupné jsou např zde: https://www.autodily-stancl.cz/fabia/105_dily-napravy_predni-naprava/silentblok-sv-cepu.html Na obě nápravy tedy postačí koupit 2 ks. Cena za oba kusy byla 176Kč.

Tlumiče

Originání tlumiče jsou s vidličkami na obou stranách na šrouby M10 a s plastovými kryty přes pružiny. Vyráběla je Zbrojovka Březnice a jde o motocyklové tlumiče z Jawy panelky nebo kývačky.

Originál tlumiče je stále ještě možno koupit, protože výrobu od zbrojovky Březnice převzala firma Zoko s.r.o. https://www.zoko.cz/vyroba-hydraulickych-tlumicu/ Je možnost koupit třeba zde: https://www.motokramek.cz/tlumic-zadni-kyv-pan-plast Cena je 2580 Kč za dva kusy. Dál je možno tyto tlumiče koupit neoriginální z Číny za cenu asi 500 za kus. Odkaz jsem si bohužel neuložil.

Alternativa je koupit tlumiče z Jawy 634/638/640. Parametry jsou podobné, ale uchycení je naopak. Tlumiče mají oka na šrouby M12 a na nápravě a rámu jsou vidličky. Tyto tlumiče se stále vyrábí (opět firma Zoko s.r.o.). Je možno si vybrat krytou a nekrytou verzi s nastavením předpětí pružiny.

Kryté: https://www.motokramek.cz/tlumic-zadni-j350-634-vozik-plast-par Cena: 2050 Kč za dva kusy.

Nekryté: https://www.motokramek.cz/tlumic-zadni-jawa-350-638-640-progre-cerny-cz Cena: 2164 Kč za dva kusy.

Tyto tlumiče se dají koupit i neoriginální z Číny. Např. zde: https://www.motokramek.cz/tlumic-j350-638-cerny-dovoz-par Cena 400-500 Kč za kus. Tuto možnost jsem zvolil já. Údajně je i sama Jawa dává do svých nových (starých) motorek – to je ale nepotvrzené info někde z internetu. Nevýhoda je, že se kvůli otočenému uchycení musí převařit oka na vidličky na rámu a nápravách.

Osvětlení a kování

Pro většinu ostatních věcí jsem zvolil jeden e-shop, kde měli výběr – https://www.provleky.cz/

Kód produktuPočet kusůNázev zbožíCena
OSV1011 KsZadní skupinová svítilna W124 912C žárovková pravá – mlhovka, couv.osv.256,03 Kč s DPH
OSV1041 KsZadní skupinová svítilna W124 911C levá – mlhovka; couvací osv.256,03 Kč s DPH
ZAR0034 KsAutožárovka 12V P21/5W BAY15d dvouvláknová24,20 Kč s DPH
ZAR0048 KsAutožárovka 12V P21W BA15s48,40 Kč s DPH
OSV1532 KsOsvětlení SPZ černé W52Z97,04 Kč s DPH
ZAR0074 KsAutožárovka SUFIT 12V C5W SV 8,5 10x37mm19,36 Kč s DPH
OSV0771 KsVidlice 7 pól. 12V kovová53,69 Kč s DPH
UZP0364 KsUzávěr ZB-01G326,28 Kč s DPH
UZP0374 KsProtikus uzávěru Z-0282,88 Kč s DPH

Kotvící misky jsem měl a jsou hodně podobné těmto: https://www.truckmall.cz/miska-kotvici-1500-dan-145×100-zapustena-p213463/

Co se týče elektriky, tak stačilo koupit jednu instalační krabici 100mm a Wagosvorky. Ty jsou hodně drahé – doporučuji jich objednat vagón někdě z aliexpressu.

Železo na rám jsem kupoval pouze čtvercový profil 20X20mm 2mm tloušťka stěny. Cena 646 Kč.

Dvě velké desky voděodolné překližky s jednou stranou protiskluz. Tloušťka 18mm. Cena asi 3500 Kč.

Barva základní + šedá tmavá 1100.

Vše ostatní bylo z domácích zdrojů nebo přes známé.

Montáž nápravy

Nejprve bylo nutno převařit uchycení tlumičů.

Pak proběhlo nalisování silentbloků a vyrobení nového šroubu z M14 závitové tyče.

Vyvařování

Následující kapitola dala tolik práce, že by bylo výhodnější nakoupit železo a celou konstrukci udělat novou a lepší. Problém je hlavně v konstrukci blatníků. Ty jsou uvnitř a v každém rohu se drží voda a to znamená korozi. Mezi rámem a blatníkem byla malá mezera, kde se drželo vlhko a bláto a na všech 4 místech byly díry skrz.

Dokonce jeden příčný nosník musel být komplet vyměněn.

Na obrázku je vidět převařené uložení tlumičů na rámu.

Po vyvaření se začalo předělávat zadní čelo. Původní výsuvné bude sklopné na pantech. Z těchto pantů se snadno vysune a může se jet bez něj. Z tohoto důvodu se musely předělat světla do kapsy pod zadní čelo. Přední čelo bude výsuvné.

Lakování

Proběhlo jen letmé kitování svarů – všechny plechy a profily jsou za ty roky tak zprohýbané, že není v lidských silách udělat někde rovinu.

Podlaha a výplně

Zafrézování zápustných ok. Na konci se spáry u podlahy projely silikonem.

Ošetření spodku

Nastříkání bodynou s už namontovanými nápravami v uložení.

Elektrika

Vše spojeno Wagosvorkami

Montáž tlumičů

Na foto je předpětí pružin na nejmenší tuhost – je třeba nastavit tuhost největší.

Hotovo

Na závěr bych chtěl říct, že kdyby to člověk chtěl udělat pořádně, tak by musel celou konstrukci svařit z nového železa. Vyšlo by to sice na víc, ale byla by to poloviční práce a výsledek by byl daleko lepší. Je to potřeba brát jako věc na práci a pokud to vydrží dalších 34 let, tak to nebylo zbytečné :).

20 komentáře “Renovace přívěsného vozíku KPN 250 W

  1. Dobry den chcem sa spýtať potrebujem vedieť či mi neporadite číslo ložisko na náprave lebo kolesa už sa dosť hýbu za odpoveď ďakujem.

    1. Dobrý den, Bohužel pro vás jsem měl ložiska i po těch letech v pořádku bez vůle, takže jsem je neměnil. Čísla jsem si nenapsal.
      Rozdělat náboje není problém (odmontujte kolo a vzadu na náboji šest šroubů. Celý náboj si pak můžete hodit na ponk bez nutnosti demontáže ramene). Až je budete měnit, tak mi prosím pošlete čísla ložisek – uveřejním je zde pro ostatní. Děkuji

        1. Dobrý deň,chcem sa spýtať že ako dať dole náboj zo strednej osky lebo skúšal som to so sťahovakmi a nechce to ísť dole,že či tam není ešte volaky zadrhel,chcel som meniť ložiská.Dakujem

          1. Dobrý den, Náboj jsem z hřídele sundaný měl – je to vidět i na fotkách. Je na kuželu s perem takže když vyndáte matku tak musí jít dolů stahovákem. Zkuste prolít konkorem nebo pak nahřát.

  2. Dobrý den, na oji mám vyřazené VIN, bohužel nemám tam štítek je to problém kvůli STK? Kontrolují i štítek? Dekuji za odpověď

  3. Dobrý den,
    učím karosařinu na SPŠ Dopravní a po práci renovuji veterány. Proto mám i vřelý vztah k renovacím starých dobrých vozíků za auto. Musím napsat, že se Vám to moc pěkně povedlo a přeji mnoho šťastných cest.

    Daniel

  4. Vlastním přívěs z roku 1981 ve velmi dobrém stavu. Nyní však potřebuji vyměnit kompletní náboj + hřídel (stržený závit) levého kola. Můžete poradit kde sehnat ?
    Děkuji předem za jakoukoliv odpověď.

  5. Dobrý den, mám také přívěs kpn250, renovuje, ale bohužel závěs na kouli je špatný, neopravitelný, prosím nevíte náhodou kde ho sehnat? Děkuji moc za odpověď Uherkova

  6. Dobry den, vozik je moc hezky taky me to ceka.Jen se chci zeptat na tu svetelnou rampu,nevadi to na stk kdyz uz byl foceny jako origo se svetli na cele? moc dekuji za info a hodne ujetych km.

  7. Dobry den potreboval by som novy naboj aj matku pretože bola vola a nešlo dotiahnuť ked som to rozobral tak som zistil ze na naboju aj matka už nemaju vobec zavity takze preto nove a kde by som to zohnal dakujem.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *